Van den Tol Opticiens – van watersnoodsramp tot 65 jaar een begrip in Huizen

Van den Tol Opticiens is al 65 jaar een begrip in Huizen. Ooit begonnen opa en oma Van den Tol hun optiek in Huizen waar ze ook bestek en ringen verkochten. Nu, na ruim een halve eeuw, is het nog steeds een echt familiebedrijf.

Echt familiebedrijf

Aan het woord is Gert van den Broek. Geen Van den Tol dus. “Nee, maar wel echt familie hoor! Na de watersnoodramp in 1953 verlieten mijn opa en oma van Goeree-Overflakkee en zochten het hogerop hier in Huizen. Ze begonnen in eerste instantie een optiekzaak waar ze ook bestekcassettes en ringen verkochten. Daarna is de zaak naar m’n oom en tante overgegaan. Nu is het alweer 14 jaar geleden dat mijn vrouw Ellen en ik het hebben overgenomen. Tegenwoordig werken er in het familiebedrijf 16 medewerkers, verdeeld over twee winkels hier in Huizen.”

Van geneeskunde naar opticien

Het was nooit Gert z’n intentie om een eigen bedrijf te beginnen, hoewel hij tijdens zijn middelbare schooltijd en zijn studie geneeskunde wel altijd al bij Van den Tol Opticiens in de winkel werkte. “Ik kon goed leren, dus mijn opa vond het een goed idee dat ik geneeskunde ging studeren. Ik volgde zijn advies op. Gaandeweg m’n studie kwam ik er achter dat ik het vak geneeskunde weliswaar geweldig vond, maar werken in een ziekenhuis niet bepaald.

Pogingen om me te specialiseren als oogarts, heb ik daarom gestaakt,” vertelt Gert. Hij werkte daarna nog acht jaar in de farmaceutische industrie, voordat de kans op een eigen zaak zich voordeed. “Ellen en ik wilden altijd al iets voor onszelf gaan doen, dus toen mijn oom en tante aangaven de zaak te willen verkopen, hebben wij voorgesteld om de winkel over te nemen. In die zin zijn de ‘ogen’ een bewuste keuze, maar ‘de zaak’ min of meer een toevalligheid.” Daarmee kwam Gert via omzwervingen naar Almere en Woerden opnieuw in Huizen te wonen. Gert (lachend): “Nou ja, eigenlijk wonen we in Blaricum, maar dat vind ik een soort van Huizen. Al zijn de buren het daar niet helemaal mee eens.”

Onvoorwaardelijke service

“Onze zaak bestaat dankzij de trouw van klanten. Natuurlijk moet je iedere dag ook laten zien wat je in huis hebt, maar die trouw is wel belangrijk. M’n opa ging al voor onvoorwaardelijke service. Dat hebben wij voortgezet. Aandacht en tijd voor de klant is het allerbelangrijkste, net als kwaliteit bieden. Soms moet je ook verder kijken dan de vraag waarmee klanten binnenkomen. Komt een gezin binnen waarvan moeder een (nieuwe) bril nodig heeft, vraag dan ook eens of je kinderen moet laten testen. Bijziendheid wordt namelijk een steeds groter probleem bij kinderen. Hoe eerder je daar dus bij bent, hoe beter.”

Van jong en oud en alles daar tussenin

“Onze klantenkring is heel divers. Er komen kinderen langs, tieners, jonge ouders en alles daar tussenin. Maar ook veel mensen op hogere leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans dat je een bril nodig hebt tenslotte.” Gert geniet ontzettend van dat contact met de klanten: “Echt de tijd nemen voor klanten, goed te kijken naar het probleem en iemand dan met een oplossing de deur uit kunnen sturen, daar word ik blij van! Daarom ben ik ook zo trots op ons hele team: we zijn met z’n allen in staat om klanten een goed gevoel te geven waardoor ze graag bij Van den Tol Opticiens terugkomen.”

Gert mist z’n werk in het ziekenhuis absoluut niet. “Ik ben nu dan wel de hele dag met ogen bezig, maar juist die combinatie van techniek, oogzorg, handel en commercie maakt het zo leuk. Dat ziekenhuiswereldje mis ik totaal niet!”